مقدمهای بر DeepFace
DeepFace ، یک سیستم بازشناسی چهره است که توسط یک گروه تحقیقاتی در فیسبوک ایجاد شده است، بر این مبنا که چهرههای انسان را در تصاویر دیجیتالی شناسایی میکند. همچنین این نرمافزار ایجاد شده توسط فیسبوک موضوع دورههای تحصیلات تکمیلی هوش مصنوعی (AI) در سال 2015 بود.
زمانی که یک کاربر فیسبوک با «پیشنهاد تگ کردن» یا «تشخیص چهره» روبهرو میشود، بر روی یک عکس برچسب زده میشود، و سیستم، تصویر را تجزیهوتحلیل میکنند و چیزی را که «قالب» خوانده میشود، خلق میکنند.
درحالحاضر، نرمافزار تشخیص چهره فیسبوک با استفاده از اطلاعاتی مانند فاصله چشم، بینی در تصاویر پروفایل و عکسهای قبلاً برچسب خورده، به دوستانتان پیشنهاد میدهد؛ هنگام آپلود عکس، آنها را برچسبگذاری کنند. محققان برای تطبیق بهتر چهرهها، «یک شبکه عصبی» در نرمافزار خود ایجاد کردند که هدف آن تقلید از سیستم عصبی مرکزی حیوانات بود.
حجم عظیم عکسهای موجود در فیسبوک (140 میلیارد) را با فلیکر و کتابخانه کنگره ملی امریکا مقایسه کنید، که حدود 10 هزار برابر بزرگتر از مجموع عکسهای آنهاست. همچنین با همهگیرشدن دوربینهای دیجیتال (2.5 میلیارد نفر در جهان امروز دارای دوربین دیجیتال میباشند) و گوشیهای هوشمند، اگر بهطور متوسط در هر سال هر نفر تعداد 150 عکس بگیرد، رقم خیرهکننده 375 میلیارد عکس در هر سال خواهد بود.
مثال برای اینکه، چرا DeepFace ؟
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک ، علاقه شدیدی به ایجاد قابلیتهای هوش مصنوعی در فیسبوک درگذشته نشان داده است. یک هدف تجاری در پس این اشتیاق وجود دارد، درک همه اطلاعاتی که ما در شبکه اجتماعی ارسال میکنیم در مدل کسبوکار فیسبوک مهم است، که از دادهها برای شخصیسازی تبلیغات استفاده میکند؛ بنابراین احتمال اینکه روی آنها کلیک کنید بیشتر است.
بن گورتزل، یکی از محققان سرشناس هوش مصنوعی دراینباره گفته است که فیسبوک بسیاری از مشکلات تشخیص چهره را با این پروژه حل کرده است اما این اشتباه است که نتیجه بگیریم، یادگیری عمیق کل راهحل برای هوش مصنوعی است.
یک مقاله از هافینگتون پست این فناوری را وحشتناک خوانده و با استناد به نگرانی درباره حریم خصوصی دادهها، اشاره کرد که برخی از دولتهای اروپایی قبلاً از فیسبوک خواسته بودند تا دادههای شناسایی چهره را حذف کند.
طبق گزارش Broadcasting & Cable ، فیسبوک و گوگل هر دو توسط مرکز دموکراسی دیجیتال برای شرکت در “جلسه ذینفعان” اداره ملی ارتباطات و اطلاعات ملی 2014″ برای کمک به تهیه منشور حقوق شهروندی دعوت شده بودند؛ اما هر دو شرکت از حضور در آن جلسه خودداری کردند.
رقیب فیسبوک DeepFace از فناوری شرکت اسرائیلی face.com استفاده میکند. محققان گوگل سیستم خود را دقیقترین فناوری مینامند که میتواند از این سیستم برای شناسایی خودکار عکسها در Google استفاده کند.
فیسبوک و گوگل در یک جنگ الگوریتمی در سیستم تشخیص چهره درگیر شدهاند. FaceNetبر روی یک مجموعه بزرگ داده، شامل ۲۶۰ میلیون تصویر و با میزان دقت نرخ ۸۶ درصد آموزش داده شد. سال گذشته، گروهی از محققان چینی ادعا کردند که به نتیجهای بهتر از 99 درصد رسیدهاند.
بااینحال ، محققان گوگل با افزودن نام به چهره، بهسادگی از تأیید یکسان بودن دو چهره فراتر رفتند. هنگامی که FaceNet و DeepFace نهایتا در پلتفرمهای وب شرکت خود ادغام میشوند، اعتقاد بر این است که آنها روند برچسبگذاری عکسها و جستجوی افراد را بهطور خودکار انجام میدهند و همچنین تجزیهوتحلیل شبکههای اجتماعی کاربران خود را برای شرکتهای وب آسانتر میکنند.