چالش های هوش مصنوعی

چالش های هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی امروزه یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که در فناوری می‌توان از آن یاد کرد و این به معنای نداشتن چالش‌های پیش رو نیست؛ بلکه این چالش‌ها و احتمالات کم نیستند و همواره باید با آنان دست و پنجه نرم کرد. اگر مایل هستید که مروری بر این موانع و احتمالات داشته باشیم این متن را مطالعه کنید.

چالش پردازش


در گذشته صنعت فناوری با چالش‌های قدرت محاسباتی روبرو بوده که به مرور زمان و کمرنگ‌تر شدن این چالش، موضوع جدیدی به نام قدرت پردازش به میان آمد که مکمل چالش محاسباتی برای حجم بالای داده‌ها شد.
این چالش زمانی بحث برانگیزتر می‌شود که ریز بینانه‌تر پیش برویم و مباحث یادگیری عمیق ماشین‌ها در تصمیمات دخیل شود، حتی تامین بودجه در این سطح کلان از محاسبات و پردازش برای ماشین‌های هوش مصنوعی به خصوص برای شرکت‌های نوپا می‌تواند جدی باشد.

یکپارچه سازی هوش مصنوعی

     منظور از یکپارچه سازی در این عنوان این است که برنامه‌ها و عوامل نرم افزاری و سخت افزاری باید همگی در یک راستا و هماهنگ حرکت کنند، این امر پیچیده‌تر از افزودن یک پلاگین به وب سایت یا ایجاد یک کتاب کار اکسل پیشرفته است.
از این رو باید اطمینان حاصل کرد که برنامه‌های فعلی که استفاده می‌کنیم با هوش مصنوعی سازگاری کامل داشته باشند و بدون توقف در خروجی‌ها بدون نقص اجرا شوند.
نکته بعدی تاکید بر آموزش دقیق و کامل پرسنل در رابطه با سیستم جدید است که اگر به درستی به آن توجه نشود می‌تواند در اجرا مشکلات جدی و بسیاری را به وجود بیاورد، زیرا هنگامی که شما خروجی را مطابق شرایط موجود و زیرساخت‌های مورد نظر در اختیار دارید باید نیروی متناسب با اجرای آن را نیز در اختیار داشته باشید.

هوش و مهارت

     از آن جایی که هوش مصنوعی فناوری نو ظهور به حساب می‌آید نیاز به سرمایه گذاری‌های مختلفی برای پیشبرد رشد خود دارد و شرکت‌ها دو راه را برای انجام این امور در مقابل خود دارند. ابتدا این که سرمایه گذاری را برای آموزش نیرو‌های خود و ارتقای سطح آنان در این صنعت به کار گیرند یا این که این هزینه را برای استخدام و یافتن نیروی متخصص این حوزه صرف کنند.

باید بدانید که هوش مصنوعی نیز مانند سایر شاخه‌های فناوری، دارای چالش‌ها و مسائل مختلفی است که زحمات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.

تمامی این بار بر دوش کارکنان است؛ بلکه تا مدیران خود به درک کاملی از این فناوری و اجرای درست آن نرسیده باشند این سرمایه گذاری بی فایده است؛ چون که مدیران باید به طور کامل به تمامی مباحث و کاربرد‌های هوش مصنوعی مسلط باشند و پاسخگوی مشکلات احتمالی و سوالات پرسنل خود درباره این فناوری باشند.

انتظارات مصنوعی

تحقیقات متعددی توسط تعداد زیادی از تکنسین‌ها و دانشمندان انجام شده که این نکته را می‌رساند که برخی از گزارشات بر اساس سلایق و علایق و دیدگاه‌های انگیزشی مختلف انجام می‌شوند، چون که حقیقت امر این است که بسیاری از افراد زیرساخت و کارایی هوش مصنوعی را به درستی درک نکرده‌اند و در ذهن خود تعاریفی بدون مقدمه و بی اساس ساخته‌اند که انتظاراتی بیش از اندازه است و گاه ارتباطی با این دانش ندارد.
بنابراین قبل از این که بخواهیم کار با هوش مصنوعی را آغاز کنیم باید سطح انتظارات خود را از این دانش بدانیم و در دام زیاده خواهی‌های بی هدف گرفتار نشویم.

ثبت‌نام رایگان در رویداد فیس‌کاپ

هوش مصنوعی جایگزین انسان نیست

این مورد نیز به انتظارات کاربران باز می‌گردد، زمانی که انسان‌ها  فکر کنند  توسط هوش مصنوعی کارهای آنان در کسری از ثانیه حل می‌شود و می‌توانند همه چیز را به آن بسپارند، به هیچ هدف و مقصدی در این راه نخواهیم رسید.
این فناوری ابزاری برای افزایش بهره‌وری کارهای موجود است و نه جایگزینی برای انسان و تمامی امور او. باید دانست که تمامی وظایف را نمی‌توان توسط این فناوری انجام داد، بلکه تفکر درست در این حوزه این است که با استفاده از فناوری و یادگیری ماشین بهره وری را بالاتر ببریم و با  کمک آن‌ها کارایی را تقویت کنیم.

پایان چالش ها !

همواره انسان در زندگی بعد از پایان هر مشکل گمان دارد سختی ها به پایان رسیده، در حالی که همیشه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد. چالش­های هوش مصنوعی نیز همواره وجود خواهند داشت و این ما هستیم که که باید به حل و کنار آمدن با آنان بپردازیم.
در فناوری هوش مصنوعی چالش‌ها معمولا بسته به شرایط موجود تغییر خواهند کرد و البته این چالش ها     می‌تواند سخت افزاری یا محیطی نیز باشد، و شرایطی مانند سیاست، اجتماع، شخصیت و … همگی بر آن تاثیر خواهد داشت.
بنابراین اگر زمانی از یک چالش گذر کردیم دلیل بر آن نیست که برای همیشه به آن خاتمه داده‌ایم و هیچگاه چالشی به این شکل یا شبیه آن اتفاق نخواهد افتاد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید