تشخیص چهره و کاربردهای آن در صنعت بازاریابی!

تشخیص چهره و کاربرد آن در صنعت بازاریابی!

امروزه بیشتر ما از کاربرد‌های  فناوری تشخیص چهره فقط در زمینه امنیت عمومی و حفاظتی اطلاع داریم. به عنوان مثال، نیروی پلیس در انگلستان از نرم‌افزار تشخیص چهره برای ردیابی و پیدا کردن مظنونین استفاده می‌کند.

اما باید بدانید که برنامه‌های تشخیص چهره به حوزه‌های تجاری و عمومی نیز گسترش پیدا کرده است و طبق مقاله‌ای که در  نشریه Fortune چاپ شده است، Walmart برنامه‌های شناسایی چهره را آزمایش کرده است تا بتواند کسانی که احتمالا قصد سرقت از فروشگاه‌ها را دارند شناسایی کند.

کاربردهای تشخیص چهره در بازاریابی چیست؟

دولت انگلیس در حال آزمایش فناوری بینایی ماشینی است، که به مشتریان اجازه می‌دهد هنگام عبور از در ورودی مکان مشخص شده، هزینه بلیط خود را پرداخت کنند.

نرم افزار دیگری وجود دارد که به سرعت چهره مسافر را شناسایی می‌کند و کرایه را از حساب مشتری که قصد استفاده از قطار و یا هر وسیله دیگری را دارد کسر می‌کند.

بهبود خدمات به مشتریان، تجزیه و تحلیل رفتار خریداران، بازاریابی هوشمند و پرداخت‌های مالی بدون استفاده از کارت و تلفن همراه تنها بخشی از برنامه‌هایی هستند که می‌توان در زمینه بازاریابی از این تکنولوژی استفاده کرد.

تشخیص چهره و شناسایی رفتار مشتریان

شناسایی مشتریان و افراد خاص

در گذشته ممکن بود شما وارد فروشگاه محلی خود می‌شدید و صاحب آنجا شما را می‌شناخت. در مورد بانک، اداره پست و بسیاری از مشاغل دیگری که به آن‌ها مراجعه کرده بودید نیز همین امر صدق می‌کرد. با افزایش و رشد فزاینده جمعیت، این امر به ندرت اتفاق می‌افتد.

افرادی که می‌خواهند به شما خدمات مورد نیازتان ارائه دهند، چیزی درباره اولویت‌ها، شرایط  و علایق شخصی شما نمی‌دانند؛ پس چگونه می‌توانند خدماتشان را به صورت شخصی‌سازی شده و اختصاصی  به شما ارائه دهند؟

اینجا است که تکنولوژی تشخیص چهره وارد عمل می‌شود. در حالی که امروزه خرید‌های آنلاین در حال گسترش است، ولی همچنان فروش در خرده‌فروشی‌های سنتی هنوز سهم بزرگی از بازار را در بر می‌گیرد.

ارقامی که اواخر سال 2017 از اطلاعات سرشماری ایالات متحده منتشر شد، آمار فروش خرده فروشی mortar retail را 90 درصد اعلام می‌کند. با رقابتی‌تر شدن بیشتر محیط، خرده فروشان باید در تلاش‌های بازاریابی و خدمات مشتری با نوآوری بیشتری عمل کنند. یکی از اولین و ابتدایی‌ترین کاربردهای فناوری تشخیص چهره که بسیاری از خرده فروشان و سایر کسب‌و‌کارها از آن استفاده می‌کنند صرفا ً شناسایی مشتریان است.

CaliBurger در کالیفرنیا از شناسایی چهره برای شناسایی اعضای برنامه وفاداری خود استفاده می‌کند. البته اعضا به طور داوطلبانه برنامه را انتخاب می‌کنند بنابراین نگرانی درباره نقض حریم خصوصی  در این برنامه وجود ندارد. سیستم آن‌ها را شناسایی کرده و جزئیاتی از وضعیت برنامه وفاداری آن‌ها را به نمایش می گذارد. حتی می‌تواند براساس خریدهای قبلی، محصولاتی متناسب با سلیقه و ذائقه آن‌ها را پیشنهاد دهد.  استفاده از این فناوری به ویژه در هتل‌ها، کلوپ‌های بازاریابی و بانک‌ها بسیار مفید است. مشتریان وفادار و افراد VIP بلافاصله شناسایی می‌شوند و می‌توان برای آنان خدمات ویژه‌ای در نظر گرفت.

تجزیه و تحلیل رفتار خریدار

استفاده دیگر از فناوری  تشخیص چهره برای دسترسی به اطلاعات در مورد افراد در یک فروشگاه است. این فناوری می‌تواند سن، جنسیت، نژاد و دیگر داده‌های مرتبط با شخص را تعیین کرده و خروجی  را در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این می‌تواند رفتار آن‌ها‌، الگوها‌، زمان سپری‌شده در یک ناحیه خاص و دیگر عادات فروشگاهی را بررسی کند.

برخی سیستم‌ها قادر به تشخیص وضعیت یک خریدار نیز هستند که به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا مشتریان نا امید و یا عصبانی را شناسایی کنند .همه این داده‌ها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی برای برنامه‌ریزان فروشگاه، و بازاریابان فراهم کنند.

بازاریابی هوشمند

فروشندگان همچنین بر اساس اطلاعات ذخیره شده اطلاعات جمعیتی یا رفتار را با استفاده از تشخیص چهره برای هدف قرار دادن تبلیغات خاص در برابر خریداران استفاده می‌کنند. این امر بازاریابی را موثرتر و خدمات آن را شخصی‌سازی شده‌تر می‌کند. این روش عمدتا در خرده فروشی‌ها استفاده می‌شود اما می‌تواند به طور موثر در طیف وسیعی از محیط‌های شهری  نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تشحیض چهره و معاملات بانکی و مالی

تشخیص چهره در پرداخت سریع و معاملات مالی

در حال حاضر طیف وسیعی از روش‌های پرداخت مبتنی بر اپلیکیشن‌ها وجود دارد که سریع‌تر از روش‌های سنتی پرداخت هستند، اما هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌ و آسان‌تر از پرداخت مبتنی بر چهره باشد‌. در حال حاضر در برخی فروشگاه‌ها و رستوران‌های بیرون‌بر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند برای هر محیطی که نیاز است اعمال شود. کالیفرنیا نمونه‌ای است که در عمل از این فناوری استفاده کرده است.

براساس نتایج بدست آمده در کالیفرنیا، آن‌ها در حال گسترش این فناوری به مناطقی همچون سیاتل، مریلند و واشنگتن دی سی هستند.

همین فناوری توسط بانک‌ها برای شناسایی مشتری و تأیید برداشت و یا سایر معاملات مالی  آنان استفاده می‌شود، که سریع‌تر و دقیق‌تر از اشکال سنتی شناسایی مشتری و صاحب حساب  است. هم اکنون  در امریکا بانک‌های Bank of America  و Lloyds Banking Group هر دو در حال آزمایش  فناوری تشخیص چهره و سایر راه حل‌های بیومتریک و مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و تأیید هویت مشتریان‌شان هستند. هم اکنون، این فناوری فقط در سیستم عامل‌های دیجیتال استفاده می‌شود، اما آن‌ها به دنبال گسترش استفاده از این فناوری در دستگاه‌های خودپرداز و همچنین شعب فیزیکی هستند.

جمع‌بندی

مثال‌هایی که در بالا ذکر شد در حال حاضر در بخش‌های مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از این کاربردها هنوز در مرحله آزمایشی هستند، اما تکنولوژی و کارکرد‌هایشان همواره درحال توسعه و بهبود است.

در پایان باید گفت که فناوری تشخیص چهره، قدرت غنی‌سازی زندگی افراد و بهبود بسیاری از جنبه‌های ارائه خدمات را دارد. در حالی که نیروهای نظامی اولین ارگان‌ها و سازمان‌هایی بوده‌اند که این فناوری را پذیرفته‌اند، اما به زودی مصرف‌کنندگان کالا و خدمات  کاربرد این فناوری را در هر بخش از تجربه خرید یا دریافت خدمات خود خواهند دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید