Generic placeholder image

کاربرد فناوری تشخیص چهره در صنعت تبلیغات

کاربرد فناوری تشخیص چهره در صنعت تبلیغات

·       مقدمه

امروزه بیشتر ما از کاربرد های  فناوری تشخیص چهره فقط در زمینه امنیت عمومی و محافظتی اطلاع داریم. به عنوان مثال، نیروی پلیس در انگلستان، از نرم‌افزار تشخیص چهره برای ردیابی و پیدا کردن مظنونین استفاده میکند. برنامه های تشخیص چهره به حوزه های تجاری و عمومی نیز گسترش پیدا کرده است. طبق مقاله ای که در  نشریه Fortune چاپ شده است، فروشگاه های  Walmart، برنامه های شناسایی چهره را آزمایش کرد است تا بتواند، کسانی که احتمالا قصد سرقت از فروشگاه ها را دارند، شناسایی کند.

·       درک تشخیص چهره

برای مثال، دولت انگلیس  نیز در حال آزمایش فناوری بینایی رایانه ای است، که به مشتریان اجازه می دهد هنگام عبور از در ورودی مکانی، هزینه بلیط خود را پرداخت کنند. نرم افزار به سرعت چهره مسافر را شناسایی می کند و کرایه را از حساب مشتری که قصد استفاده از قطار و یا هر وسیله دیگه ای دارد را کسر می کند. بهبود خدمات به مشتریان، تجزیه و تحلیل رفتار خریدار، بازاریابی هوشمند و پرداخت‌های مالی بدون تماس، تنها بخشی از برنامه‌هایی هستند که میتوان در زمینه بازاریابی از این تکنولوژی استفاده کرد.

·       شناسایی مشتریان

در گذشته، ممکن بود شما وارد فروشگاه محلی خود می­شدید و صاحب انجا  شما را می شناخت. در مورد بانک، اداره پست و بسیاری از مشاغل دیگری که به آنها مراجعه کرده بودید نیز همین امر وجود داشت. با افزایش و رشد فزاینده جمعیت این امروزه این امر به ندرت اتفاق می افتد. افرادی که به شما میخواهند خدمات ارائه دهند، چیزی درباره اولویت‌های، شرایط  وعلایق شخصی شما نمی‌دانند. پس چگونه می‌توانند خدماتشان را به صورت شخصی و اختصاصی  به شما ارائه کنند ؟

اینجاست که پای تکنولوژی تشخیص چهره به میان خواهد آمد. در حالی که امروزه خرید های  آنلاین در حال گسترش است، ولی همچنان فروش در خرده‌فروشی های سنتی هنوز سهم بزرگی از بازار  را در بر می‌گیرد. ارقامی که اواخر سال 2017 از اطلاعات سرشماری ایالات متحده منتشر شد، فروش خرده فروشی mortar retail را 90 درصد اعلام    می کند. 
با رقابتی تر شدن بیشتر محیط، خرده فروشان باید در تلاش های بازاریابی و خدمات مشتری نوآورتر شوند. یکی از اولین و ابتدایی ترین  کاربردهای فناوری تشخیص چهره که بسیاری از خرده فروشان و سایر کسب و کارها  از آن استفاده میکنند  صرفا ً شناسایی مشتریان است.

CaliBurger در کالیفرنیا از شناسایی چهره برای شناسایی اعضای در برنامه وفاداری خود استفاده می کند. اعضا به طور داوطلبانه برنامه را انتخاب می کنند بنابراین نگرانی درباره نقض حریم خصوصی  در این برنامه وجود ندارد. سیستم آنها را شناسایی کرده و جزئیاتی از وضعیت برنامه وفاداری آنها را به نمایش می گذارد. حتی می تواند براساس خریدهای قبلی، محصولاتی متناسب با سلیقه و ذائقه انها را پیشنهاد دهد.  استفاده ازاین فناوری به ویژه در هتل ها، کلوپ های بازاریابی و بانک ها بسیار مفید است. مشتریان وفادار و افراد VIP بلافاصله شناسایی می شوند و میتوان برای انها برنامه ها و خدمات ویژه ای در نظر گرفت.

·       تحلیل رفتار خریدار

استفاده دیگری از فناوری  تشخیص چهره برای دسترسی به اطلاعات در مورد افراد در یک فروشگاه است. این فناوری میتواند   سن، جنسیت، نژاد و دیگر داده‌های مرتبط با شخص را تعیین کند. علاوه بر این، می‌تواند رفتار آن‌ها، الگوها، زمان سپری‌شده در یک ناحیه خاص و دیگر عادات فروشگاهی  را بررسی کند. برخی سیستم‌ها قادر به تشخیص وضعیت یک خریدارنیز هستند که به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا مشتریان ناامید و یا عصبانی را شناسایی کنند . همه این داده‌ها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی برای برنامه ریزان فروشگاه، و بازاریابان فراهم کنند.

·       پرداخت سریع و معاملات مالی

در حال حاضر طیف وسیعی از روش‌های پرداخت مبتنی بر اپلیکیشن ها وجود دارد که سریع‌تر از روش‌های سنتی پرداخت هستند، اما هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از پرداخت مبتنی بر چهره باشد. در حال حاضر در برخی فروشگاه‌ها و رستوران های بیرون بر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند برای هر محیطی که نیاز است اعمال شود. کالیفرنیا نمونه ای است که در عمل از این فناوری استفاده کرده است. 
براساس نتایج موفقیت  بدست امده در کالیفرنیا، آنها در حال گسترش این فناوری به مناطقی همچون سیاتل، مریلند و واشنگتن دی سی هستند. همین فناوری توسط بانکها برای شناسایی مشتری و تأیید برداشت و یا سایر معاملات مالی  انها استفاده می شود، که سریعتر و دقیق تر از اشکال سنتی شناسایی مشتری و صاحب حساب  است. 
هم اکنون  در امریکا بانک های  Bank of America  و Lloyds Banking Group هر دو در حال آزمایش  فناوری تشخیص چهره و سایر راه حل های بیومتریک برای شناسایی و تأیید مشتریانشان هستند. هم اکنون، این فناوری فقط در سیستم عامل های دیجیتال استفاده می شود، اما آنها به دنبال گسترش استفاده از این فناوری در دستگاه های خودپرداز و همچنین شعب فیزیکی هستند. مثال‌هایی  که در بالا ذکر شد ، در حال حاضر در بخش‌های مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از آن‌ها هنوز در مرحله آزمایشی هستند، اما تکنولوژی و کارکرد انها همواره  درحال  بهبود است.

 

 

·       جمع بندی

 در پایان باید گفت که فناوری تشخیص چهره، قدرت غنی‌سازی زندگی افراد و بهبود بسیاری از جنبه‌های ارائه خدمات را دارد. در حالی که نیروهای انتظامی اولینارگانها و سازمانهایی  بوده‌اند که این فن‌آوری را پذیرفته‌اند، به زودی مصرف کنندگان کالا و خدمات  کاربرد این فناوری را در هر بخش از تجربه خرید یا دریافت خدمات خود خواهند دید.