Generic placeholder image

DeepFace

 DeepFace

·        مقدمه

DeepFace, یک سیستم بازشناسی چهره است که توسط یک گروه تحقیقاتی در فیسبوک ایجاد شده‌است، بر این مبنا که چهره‌های انسان‌ را در تصاویر دیجیتالی شناسایی می‌کند.  همچنین این نرم افزار ایجاد شده توسط فیس بوک  موضوع دوره های تحصیلات تکمیلی هوش مصنوعی (AI) در سال 2015 بود. زمانی که یک کاربر فیس بوک با " پیشنهاد تگ کردن " یا " تشخیص چهره " روبه رو می‌شود، بر روی یک  عکس برچسب زده می‌شود، و سیستم‌، شبکه‌های تصویر چهره را در تصویر تجزیه و تحلیل می‌کنند، و چیزی را که " قالب " خوانده می‌شود، را خلق می‌کنند . 
در حال حاضر، نرم افزار تشخیص چهره فیس بوک با استفاده از اطلاعاتی مانند فاصله چشم، بینی در تصاویر پروفایل و عکس های قبلاً برچسب خورده، به دوستانتان پیشنهاد می دهد هنگام آپلود عکس، آنها را برچسب گذاری کنند. محققان برای تطبیق بهتر چهره ها، "یک شبکه عصبی" در نرم افزار خود ایجاد کرده اند  که هدف آن تقلید از سیستم عصبی مرکزی حیوانات بود. حجم عظیم عکس های موجود در فیس بوک (140 میلیارد) را با فلیکر و کتابخانه کنگره ملی امریکا مقایسه کنید، که حدود 10هزار برابر بزرگتر از مجموع عکس های انهاست .

·       Deep Face و عموم مردم
  همچنین با همه گیر شدن دوربین های دیجیتال( 2.5 میلیارد نفر در جهان امروز دارای دوربین دیجیتال می باشند ) و گوشی های هوشمند، اگر به طور متوسط در هر سال  هر نفر تعداد  150 عکس بگیرد ، رقم خیره کننده 375 میلیارد عکس در هر سال خواهد بود.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک ، علاقه شدیدی به ایجاد قابلیت‌های هوش مصنوعی در فیسبوک در گذشته نشان داده‌است. یک هدف تجاری در پس این اشتیاق وجود دارد، درک همه اطلاعاتی که ما در شبکه اجتماعی ارسال می کنیم در مدل کسب و کار فیس بوک مهم است، که از داده ها برای شخصی سازی تبلیغات استفاده می کند بنابراین احتمال اینکه روی آنها کلیک کنید بیشتر است.

Ben Goertzel، یکی از محققان سرشناس هوش مصنوعی در این باره گفته است که فیس بوک "بسیاری از مشکلات  تشخیص چهره را با این پروژه حل کرده است" اما این اشتباه است که نتیجه بگیریم،یادگیری عمیق کل راه‌حل برای هوش مصنوعی است.

 

·        تحلیل و آمار Deep Face

یک مقاله از هافینگتون پست این فناوری را "وحشتناک" خوانده و با استناد به نگرانی درباره حریم خصوصی داده ها، اشاره کرد که برخی از دولت های اروپایی قبلاً از فیس بوک خواسته بودند تا داده های شناسایی چهره را حذف کند. طبق گزارش Broadcasting & Cable ، فیس بوک و گوگل هر دو توسط مرکز دموکراسی دیجیتال برای شرکت در "جلسه ذینفعان" اداره ملی ارتباطات و اطلاعات ملی 2014 برای کمک به تهیه منشور حقوق شهروندی دعوت شده بودند، اما هر دو شرکت از حضور در ان جلسه خود داری کردند. 
رقیب فیس بوک DeepFace  از فناوری شرکت اسرائیلی face.com استفاده می کند. محققان گوگل سیستم خود را دقیق ترین فناوری می نامند که می تواند از این سیستم برای شناسایی خودکار عکسها در + Google استفاده کرد. فیس بوک و گوگل در یک جنگ الگوریتمی در سیستم تشخیص صورت درگیر شده‌اند . FaceNet بر روی یک مجموعه بزرگ داده، شامل ۲۶۰ میلیون تصویر و با میزان دقت نرخ  ۸۶ درصد آموزش‌ داده شد. 
سال گذشته، تیمی از محققان چینی ادعا کردند که به نتیجه ای بهتر از 99 درصد رسیده اند. با این حال، محققان گوگل با افزودن نام به چهره، به سادگی از تأیید یکسان بودن دو چهره فراتر رفتند. هنگامی که FaceNet و DeepFace نهایتا در پلتفرم های وب شرکت خود ادغام می شوند، اعتقاد بر این است که آنها روند برچسب گذاری عکس ها و جستجوی افراد را به طور خودکار انجام می دهند و همچنین تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی کاربران خود را برای شرکت های وب آسان تر می کنند.

·        جمع بندی

در دنیای امروز تمامی ما براساس پیشرفت های دیگر حوزه های دانش بشریت، به پیشرفت های این فناوری نیز نیازمندیم و این احساس نیاز را بیشتر از قبل در روزمرگی خود احساس می­کنیم. حال باید این سوال را از خود بپرسیم که، آیا Deep Face پاسخی منطقی به تمامی دغدغه های این حوزه خواهد بود ؟