Generic placeholder image

چالش های هوش مصنوعی

·        مقدمه

   هوش مصنوعی امروزه به عنوان یکی از فناوری­های برتر قرن اخیر مطرح شده و به این دلیل فرصت­ها و تهدید­های آن نیز بیش از گذشته مورد نقد و بررسی قرار می­گیرد. اگر مایل هستید که مروری مختصر بر فرصت ها و تهدید­های آن داشته باشید، به شما پیشنهاد می­شود این متن را مطالعه کنید.

·        چالش منابع پردازشی

     در گذشته صنعت فناوری با چالش­های منابع محاسباتی روبرو بوده که به مرور زمان و کمرنگ تر شدن این چالش، موضوع جدیدی به نام قدرت پردازش به میان آمد که مکمل چالش محاسباتی برای حجم بالای داده ها شد. این چالش زمانی بحث برانگیز تر می شود که مباحث یادگیری عمیق ماشین ها مورد نیاز باشد. تامین بودجه برای خرید تجهیزات اختصاصی نظیر GPU، برای محاسبات مورد نیاز شبکه­های عمیق به خصوص برای شرکت های نوپا بسیار جدی است. البته شرکت ها و سازمان­هایی اخیراً از راه اجاره منابع پردازشی کسب و کاری را راه انداخته­اند.

·             یکپارچه سازی

     منظور از یکپارچه سازی این است که برنامه ها و ماجول­های نرم افزاری و سخت افزاری باید همگی در یک راستا و هماهنگ به سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مهاجرت نمایند. این امر پیچیده تر از افزودن یک پلاگین به وب سایت در حوزه نرم افزار است، زیرا اساساً کارایی سیستم­های مبتنی بر هوش مصنوعی غیر قطعی است. از این رو باید اطمینان حاصل نمود که برنامه های فعلی که استفاده می کنیم با هوش مصنوعی سازگاری کامل داشته باشند و بدون توقف در خروجی ها اجرای بدون نقص صورت پذیرد .

     نکته بعدی تاکید بر آموزش دقیق و کامل کاربران در رابطه با سیستم جدید است که اگر به درستی به آن توجیه نشوند می توانند در اجرای برنامه مشکلات جدی را به وجود بیاورند. بطور کلی همواره این اصل برقرار است که هنگامی که شما خروجی را مطابق شرایط موجود و زیرساخت های مورد نظر در اختیار دارید باید نیروی متناسب با اجرای آن را نیز در اختیار داشته باشید .

·        ارتقای بلوغ سازمانی

     از آن جایی که هوش مصنوعی فناوری نو ظهور به حساب می آید نیاز به سرمایه گذاری های مختلفی برای پیشبرد رشد خود دارد و سازمان ها دو راه را برای ارتقای بلوغ خود در مقابل آن دارند. ابتدا این که سرمایه گذاری را برای آموزش نیرو های خود و ارتقای دانش آنان در این صنعت به کار گیرند، یا این که این هزینه را برای استخدام و یافتن نیروی متخصص این حوزه صرف کنند .     

البته نباید اینطور برداشت شود که فقط سطح دانش کارشناسان ارتقا یابد. بلکه تا مدیران خود به درک کاملی از این فناوری و اجرای درست آن نرسیده باشند این سرمایه گذاری بی فایده است. چون که میدران باید به طور کامل به تمامی مباحث و کاربرد های هوش مصنوعی مسلط باشند و پاسخگوی مشکلات احتمالی و ابهامات مشتریان خود درباره این فناوری باشند. لذا بطور کلی می­توان اذعان نمود علی رفم تمام فرصت­هایی که هوش مصنوعی فراهم می­آورد، استفاده از آن فقط برای سازمان­هایی توصیه می­شود از بلوغ کافی برای آن را در بین کارشناسان، مدیران و مشتریان مهیا کرده باشند.

·                محدوده و انتظارت از هوش مصنوعی

     تحقیقات متعدد محقیقن این نکته را می­رساند که بسیاری از افراد زیرساخت و کارایی هوش مصنوعی را به درستی درک نکرده اند و در ذهن خود تعاریفی بدون مقدمه و بی اساس ساخته اند که انتظاراتی فراتر از توانایی حوزه هوش مصنوعی می­باشد. بنابراین قبل از این که بخواهیم کار با هوش مصنوعی را آغاز کنیم باید سطح انتظارات واقع گرایانه­ایی را از این فناوری متصور دانسته و در دام زیاده خواهی های بی هدف گرفتار نشویم. طبق تعریف پیتر استوارت در کتاب هوش مصنوعی رهیافتی نوین، سیستم هوشمند، سیستمی است که عاقلانه رفتار کند. این تعریف از هوش مصنوعی به هیچ عنوان قصد همسانی با انسان را نداشته و به دلیل پیچیدگی­های مغز انسان این حوزه به علوم شناختی واگذار شده است. هوش مصنوعی ابزاری برای افزایش بهره وری کارهای موجود است و به هیچ عنوان قصد نداشته و ندارد که جایگزینی برای انسان باشد. باید دانست که تمامی وظایف را نمی توان توسط این دانش انجام داد بلکه تفکر درست در این حوزه این است که با استفاده از فناوری و یادگیری ماشین ها بهره وری  و تصمیم­گیری ارتقا یابد.

·            میزان اعتماد به هوش مصنوعی

     از نظر فنی ، هوش مصنوعی مبتنی بر الگوریتم­ های غیر قطعی هستند و عملکرد آنها با نرخی از خطا همراه است. اینکه ماشین هم می­تواند دارای خطا باشد برای بسیاری از افراد دشوار است و باعث بی اعتمادی به این فناوری شده است. این عدم اعتماد و درگیری سلایق استفاده کاربردی عموم از هوش مصنوعی را کاهش می­دهد و به این علت برخی از افراد همواره با تردید یا حتی ترس نسبت به این فناوری می­نگرند. البته اگر  به مرور نظر و افکار مخاطبان را جذب نشود، پیشرفت های سریع این فناوری به هیچ عنوان کارایی نخواهد داشت و لازمه آن اعتماد سازی بی قید شرط با مشتریان است.

·           جمعبندی

     همواره انسان در زندگی بعد از پایان هر مشکل گمان دارد سختی ها به پایان رسیده ، در حالی که همیشه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد. چالش ­های هوش مصنوعی نیز همواره وجود خواهند داشت و این ما هستیم که که باید به رفع آنها و تغییر نگرش هایمان بپردازیم .

     در فناوری هوش مصنوعی چالش ها معمولا بسته به شرایط موجود تغییر خواهند کرد و البته این چالش ها مرتبط با الگوریتم نرم افزاری، منابع سخت افزاری یا شرایط محیطی باشد. بنابراین اگر زمانی از یک چالش گذر کردیم دلیل بر آن نیست که برای همیشه به آن خاتمه داده ایم و هیچگاه با چالشی به این شکل یا شبیه آن مواجه نخواهیم شد.